APQP - Advanced Product Quality Planning
Ce este "Advanced Product Quality Planning (APQP)"
APQP nu este altceva decat un proces structurat cu un set standardizat de cerințe de calitate care permite furnizorilor să proiecteze un produs care să satisfacă clientii. In procesul APQP este implicata o echipa complexa formata din specialisti de marketing, designeri de produs, specialisti in achizitii, productie si distributie. APQP sprijină identificarea rapidă a schimbărilor, atât intenționate, cât și incidentale care, atunci când nu sunt bine gestionate, pot duce la eșec și implicit la nemulțumirea clienților.
Etapele APQP
APQP este alcătuită dintr-o etapă de pre-planificare și cinci faze concurente.Este important de precizat ca cea de-a cincea secțiune permite în mod specific unei organizații să comunice cunoștințele și să furnizeze feedback pentru a dezvolta munca și procesele standard.
- Secțiunea 0: Pre-planificare (Pre-Planning)
- Secțiunea 1: Planificare și definire (Plan and Define)
- Secțiunea 2: Proiectare și dezvoltare de produse (Product Design and Development)
- Secțiunea 3: Proiectarea și dezvoltarea proceselor (Process Design and Development)
- Secțiunea 4: Validarea produselor și proceselor (Product and Process Validation)
- Secțiunea 5: Evaluarea feedback-ului și acțiunea corectivă (Feedback Assessment and Corrective Action)
Procesul APQP
Procesul APQP facilitează comunicarea între lanțul de aprovizionare și organizație si/sau client fiind utilizat în 2 moduri:
- Asistență pentru introducerea de noi produse (New Product Introduction – NPI) – suplimentează procesele de dezvoltare a produselor prin adăugarea unui accent pe risc ca înlocuitor al eșecului lucru ce-i permite echipei să ia măsuri în ceea ce privește riscul, în loc să fie nevoită să aștepte ca eșecul să se producă la testare sau, mai rău, la utilizarea sa de catre client;
- Modificarea produsului sau procesului (Product or Process Change) – APQP urmărește o modificare a produsului sau a procesului în afara dezvoltării produsului și asigură faptul că riscul schimbării este gestionat cu succes prin prevenirea problemelor create de schimbare.
Istoria APQP
Atunci cand se lanseaza un produs nou, si nu numai atunci, exista foarte multe posibilitati de esec. Aici intervine “planificarea avansata a calitatii produselor”(Advanced Product Quality Planning – APQP). Pe scurt, acesta interventie, este de fapt un proces structurat care are ca scop asigurarea satisfactiei clientilor fiind utilizat, in special, de companiile vizionare pentru a asigura calitatea și performanța noilor lor produse printr-o planificare avansata.
Primul manual de planificare avansata a fost publicat de compania Ford Motor la începutul anilor 1980 pentru a ajuta furnizorii Ford sa dezvolte o serie de controale de prevenire care să sprijine efortul de calitate corporativă.
Avand aceasta baza, the North American Automotive OEM a creat APQP în 1994 pe care l-a actualizat în 2008.
Există numeroase instrumente și tehnici descrise în APQP si fiecare dintre acestea are o valoare potențială când este aplicat la momentul corect.